Setiap insan didunia ini terutamanya wanita mengimpikan wajah yang cantik. Dengan itu pelbagai kosmetik telah digunakan untuk memastikan diri sentiasa nampak cantik. Namun begitu hakikatnya sedarkah kita bahan-bahan yang kita gunakan itu tidak akan kekal untuk selamanya.Malah ada pula 'side-effect' di kemudian hari. Saya ada terbaca di dalam sebuah buku petua kecantikan yang saya yakin bukan sahaja bermanfaat di dunia mlah juga di akhirat. Oleh itu suka untuk sya berkongsi dengan semua orang. Semoga kita sama-sama akan mendapat manfaat apabila mengamalkannya..

1- Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhuk. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri lalu ambillah sejadah, solat, berzikir dan berdoa.

2- Untuk menghilangkan stress, perbanyakkanlah pergerakan. Perbanyakkan solat kerana ketika solat, kita menggerakkan seluruh tubuh lalu berkonsultasilah pada Allah S.W.T dengan zikir dan doa.

3- Untuk pelembab agar awet muda, gunakanlah senyum,an. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci' "Allahuma Kama Hassanta Khalqii Hahassin Khuluqii" ( Ya Allah, sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlakku) (HR Ahmad)

4- Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah,tidak menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5- Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud a.s selang satu hari. Makanlah makanan halal.perbanyakkan sayuran, buah-buahan dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenali dan di sayangi..

Renung-renungkan dan selamat beramal.. =)

0 comments:

Post a Comment